THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday 19 September 2013

REFRESHING our MINDS!

Bismillah. Assalamualaikum 

alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kita masih lagi diberi peluang hidup dan dapat mohon taubat kerana tiada siapa dapat jamin kita tak lakukan dosa pada hari ini

" kamu (umat Islam) adalah UMAT TERBAIK yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah... "
(surah Al-Imran, 3:110)



menurut ayat Allah di atas ini menyatakan bahawa kamu yang orang Islam adalah UMAT TERBAIK dalam kalangan umat manusia yang ada di muka bumi ini.

Kenapa Allah bagi kita pangkat UMAT TERBAIK? mesti ada TUJUAN atau kerja yang perlu kita lakukan, betul tak? ibarat kita diberi pangkat perdana menteri, mesti kite kene lakukan kerja kan?


ingatla kembali, apakah tujuan hidup kita di muka bumi ini???

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "AKU HENDAK MENJADIKAN KHALIFAH DI BUMI..."
(surah Al-Baqarah, 2:30)

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia MELAINKAN AGAR MEREKA BERIBADAH KEPADA-KU"
 (surah Az-Zariyat, 51:56)
 
Allah sudah terangkan tujuan hidup kita di dunia ini sejak azali lagi, namun apa yang kita lakukan? sedarkah kita sebenarnya???

" ...SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK AKAN MENGUBAH KEADAAN SUATU KAUM SEBELUM MEREKA MENGUBAH KEADAAN DIRI MEREKA SENDIRI. Dan apabila Allah mengkehendaki keburukan terhadap suatu kaum, mereka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia"
(Surah Ar-Ra'd, 13:11)

"...ala...aku bukan alim pun, aku banyak tak tahu pape, nak berdakwah mcm susah je..."

"...ustaz ustazah kan ada..."

"...susahla, tak reti nak berdakwah..."




"Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. DIA TELAH MEMILIH KAMU dan DIA TIDAK MENJADIKAN KESUKARAN UNTUKMU DALAM AGAMA..."
(surah Al-Hajj, 22:78)

Ramai beranggapan dakwah itu susah, kene bertudung labuh pakai songkok?? mengajak ke arah kebaikan itu la dakwah sebenarnya ^_^

"Wahai orang-orang yang beriman! MASUKLAH KE DALAM ISLAM SECARA KESELURUHAN, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah setan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu"
(surah Al-Baqarah, 2:208)


kita semua mengimpikan, mendambakan untuk ke syurga Allah yang hakiki...iaitu tempat kite semua sebelum Nabi Adam a.s diturunkan ke bumi....
namun aku tetibe terpana dengan ayat Allah...

"APAKAH KAMU MENGIRA BAHWA KAMU AKAN MASUK SYURGA, PADAHAL BELUM NYATA BAGI ALLAH ORANG-ORANG YANG BERJIHAD DI ANTARA KAMU, DAN BELUM NYATA ORANG-ORANG YANG SABAR"
(surah Al-Imran, 3:142)

"Ataukah KAMU MENGIRA BAHWA KAMU AKAN MASUK SYURGA, PADAHAL BELUM DATANG KEPADAMU (COBAAN) SEPERTI  (YANG DIALAMI) ORANG-ORANG TERDAHULU SEBELUM KAMU..."
(surah Al-Baqarah, 2:214)

kita imbas bagaimana para sahabat, iaitu Bilal yang sanggup diseksa kerana sepotong ayat 
ALLAHU AHAD!!!

subhanAllah!!! betapa kuatnya aqidah yang disemai oleh Rasulullah (S.A.W) yang kita cintai...

"Orang-orang yang KAFIR digiring ke neraka Jahanam secara berombongan. Sehingga APABILA MEREKA SAMPAI KEPADANYA (neraka) PINTU-PINTUNYA DIBUKAKAN..."
(surah Az-Zumar, 39:71)

"Dan orang-orang yang BERTAKWA kepada Tuhannya diantar ke dalam syurga secara berombongan. Sehingga APABILA MEREKA SAMPAI KEPADANYA (syurga) dan PINTU-PINTUNYA TELAH DIBUKAKAN..."
(surah Az-Zumar, 39:73)

percayalah janji Allah...jika kita ikut suruhan Allah, syurga adalah hadiah untuk kita di akhirat yang kekal abadi...
 
"...dan sungguh , bagi orang-orang yang bertakwa (disediakan) tempat kembali yang terbaik. (yaitu) syurga 'Adn yang pintu-pintunya terbuka bagi mereka."
(surah Sad, 38:49-50)



0 comments: